Formeel moet ik zeggen: ik heb nog geen bericht ontvangen van NBD Biblion, de centrale inkooporganisatie van alle bibliotheken in Nederland. Toch trof ik in mijn Google Reader vandaag al de recensie aan die zij hebben geschreven over het boek Ik en mijn Klinefelter, waar ik me aardig in kan vinden.

Ik vind het een beetje jammer dat de recensent niet door heeft gehad dat het syndroom van Klinefelter geen ziekte is, maar een aandoening; immers word je er niet beter van. En ook schreef de recensent dat het een behoorlijk “egodocument”, wat ik persoonlijk vrij logisch ook weer vind, daar het een boek is over mijn verhaal. Al met al, alle plusjes en minnen vind ik het een aardige recensie. Ik ben benieuwd hoeveel bestellingen er in elk geval binnen komen hierop. Ik zag in elk geval al wel dat de bibliotheek in Groningen het boek “In bestelling” heeft staan (stond in de catalogus), dus dat is in elk geval wel leuk.

De recensie:

“Wanneer Romano Sandee zich aanmeldt als spermadonor komt hij erachter dat hij onvruchtbaar is. Zijn sperma bevat geen zaadcellen. Bij nader onderzoek blijkt dat hij het syndroom van Klinefelter heeft. Hij heeft een geslachtschromosoom te veel. Dit blijkt ook de verklaring te zijn voor zijn overgewicht en zijn borstvorming. Hij merkt dat er wel veel informatie te vinden is over die ziekte, maar nauwelijks over wat dit sociaal en psychologisch voor een jongeman betekent. In dit boek gaat hij uitgebreid en openhartig in op hoe hij dit beleeft. Het hele toekomstperspectief staat op zijn kop, want hij zal nooit kinderen kunnen krijgen. Wat betekent de ziekte voor seksualiteit en relatievorming? Welke hulpverleners komt hij tegen en wat bieden die hem? Enkele symptomen zijn te bestrijden met het toedienen van het hormoon testosteron. De borstvorming wordt bij hem operatief gecorrigeerd. Het resultaat wordt met zwart-witfoto’s geïllustreerd. Het boek is vooral bedoeld voor mannen met dit syndroom en voor hun omgeving. Achterin het boek vinden we verwijzingen voor nadere informatie. Een redelijk geschreven egodocument. Het boek bevat enkele kleine medische slordigheden. In Nederland zijn zo’n 10.000 Klinefelter-patiënten. – Drs. J.H.M. Cluitmans”